Nattesøvn bedre, men ...

21. juli 2021

Alder:
6 mdr.

Nattesøvn bedre, men ...

Kære Helen.

Siden vi skrev sammen sidst, går det meget bedre med vores drengs søvn på flere områder. Vi putter på en måde, hvor han er tryg, og derfor er aftenputningen ikke forbundet med gråd mere. Vi putter ham i sin tremmeseng, men først, når han er blevet helt rolig eller er faldet i søvn i vores arme. I løbet af natten kommer han dog over i vores seng, da det blandt andet er nemmere for mor pga. de mange opvågninger - det kommer vi til senere. Hvad angår dagslure går det også bedre. Han er begyndt at tage længere lure om dagen - så tak for dine råd. Men vi skriver selvfølgelig ikke uden grund igen 😉

I løbet af natten har han en del opvågninger. Jeg ammer for det meste 4-5 gange om natten. Det er faktisk lidt mere, end hvad jeg har været vant til de sidste par måneder, og jeg tænker, at der burde være færre amninger, efterhånden som han bliver ældre. Jeg ved også, at det som sådan ikke er unormalt med en del opvågninger, men hvis vi har overset noget, som kan justeres, kunne det da være dejligt at få indsigt i. Måske det handler om, at han ikke får nok mad i løbet af dagen - jeg ved det ikke. Han har også nogle nætter vredet sig en del og lavet flitsbue samtidig med, at han græder. Det virker som om, at han har ondt. Dette gør han et par timer efter flasken, hvor han typisk drikker 180-240 ml.

Jeg tænker lige kort at beskrive en typisk dag hos os, så du bedre kan vejlede, om vi bør ændre noget.

Vores dreng vågner som regel mellem kl. 05-06. Vi synes, det er tidligt, når det er før kl. 06, men han er svær at få videre i søvnen. Vi tager ham derfor op, når mor har ammet, og han stadig ikke har fundet søvnen. Han har tit en ret stor afføring tidlig morgen, så måske hans mave har generet ham, og han derfor ikke kan sove? Det virker ikke som om, at han er helt udhvilet, når han tages op om morgenen. Eller han smiler og virker meget glad, men han bliver hurtigt træt igen, og nogle gange bliver han derfor allerede puttet til første lur kl. 07. Det betyder også, at det sommetider kan være svært at holde ham vågen til kl. 18 - ...

Annonce

... vi tænker, at det er for tidligt at putte ham inden da, og det er heller ikke muligt at give ham en fjerde lur, så han kan holde sig vågen. Han er nærmest umulig at putte til en fjerde lur, så det har vi opgivet.

Det er måske heller ikke så mærkeligt i hans alder - særligt når han typisk allerede har sovet 3-4 timer om dagen. Vi har ikke noget fast puttetidspunkt, da hans tredje og sidste lur ikke ligger på samme tid hver dag. Men vi putter altid mellem 18.00 og 19.30.

I forhold til mad får han grød med lidt frugtmos efter første lur, og mos eller hjemmelavet fiskepind/kødbolle til aftensmad. Han virker til at være en dreng med stor appetit. Sådan tolker vi det i hvert fald. Han er generelt ikke en dreng med et stort temperament. Pånær i forbindelse med spisning af fast føde. Der kan han godt blive frustreret, og vi tolker det som om, at det ikke kan gå hurtigt nok for ham. Han bliver også meget ivrig. Udover fast føde ammer jeg selvfølgelig - men jeg har svært ved at vurdere, om jeg ammer for meget eller for lidt i løbet af dagen? Jeg ammer altid inden lur, men jeg er begyndt at erstatte nogle af amningerne efter lur med fast føde. Måske han alligevel ikke får nok, og derfor skal have sit madbehov dækket om natten?

Hvis du kunne give et forslag til en dagsrytme, hvor det angives, hvor meget han bør spise/ammes, så ville det være rigtig dejligt. Jeg bør måske informere om, at vi giver kun giver flaske om aftenen, så far også kan putte. Det virker dog som om, at vores dreng er begyndt at blive ked af det, når far putter, så det ender som regel med, at mor har denne tjans. Er det normalt for børn i den alder, at de har præferencer om, hvorvidt mor eller far putter? Det er dog lidt ærgerligt for far, da han også gerne vil hjælpe til.

Vi synes som udgangspunkt ikke, at det er synd for vores dreng, at far putter, men samtidig ønsker vi, at aftenputningen skal være så tryg som mulig, så vi er lidt usikre på, om vi bare bør lade mor stå for det. Jeg (mor) har det som sådan fint nok med det, hvis det er det bedste for vores dreng.

Hilsener

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.